UAB „GL Pharma Vilnius“ vykdo Austrų farmacinės kompanijos G.L. Pharma, kuri gyvuoja jau daugiau kaip 60 metų, produktų reklamą Lietuvoje, rūpinasi atstovaujamų gamintojų registracijos klausimais Lietuvos teritorijoje.

Džiaugsmingas ir pakilus laukimas

Džiaugsmingas ir pakilus laukimas

Jolita ir Liutauras ne vienerius metus kūrė svajonių šeimą. „Na ir kokios gi čia kūrybos reikia?! – nusišaipytų dažnas. – Sutikai, pabendravai, įsimylėjai, pajutai, jog be to žmogaus negali išbūti nė akimirkos, atšoki vestuves – ir visa „kūryba“. Tačiau šie jau „nebepirmos“ jaunystės žmonės viską dėliojosi iš ankstoapmąstydami ir planuodami. „Na, gal tik tų meilės kibirkštėlių, kurios vėliau įžiebė tikrą jausmų laužą, nenumatysi“, – romantiškai tarsteli Jolita. Abu iki tol dar nesusituokę baigė universitetus, susirado mėgiamus darbus, pamažu ėmė kilti karjeros laiptais. Tarp šių sėkmingų gyvenimo vingių suspėjo ir vestuvių šventę sau bei kitiems iškelti.

Įpratusi viską sėkmingai planuotis pora pamažu svajodavo ir apie mažylį. „Žinai, nuo pat pirmųjų nėštumo dienų norėčiau nedirbti, niekur neskubėti, o visą laiką paskirti maloniam vaikelio laukimui“, – sužinojusi, jog taps mama, džiugiai vyrui kalbėjo jaunoji žmona. Tai, jog žemė bunda po žiemos miego, už lango pumpurus sprogdina pavasaris nuteikė dar pakiliau – juk taip romantiška savyje auginti vaisių kai, rodos, ir viskas aplinkui bręsta, auga, ruošiasi naujai gyvybei. „Tobulybė. Būtent taip kaip ir norėjau...“, – bandė vertinti pirmąsias nėštumo savaites Jolita. Kasdien moteris grožėdavosi pirmaisiais besiskleidžiančiais gėlių žiedlapiais, klausydavo paties nuostabiausio paukščių čiulbėjimo ar vandens almėjimo koncerto. Tačiau diena po dienos ėmė prastėti būsimos mamytės savijauta – nei pavasarinio vėjo, nei mylinčio vyro švelnus glostymas nenuslopindavo kojų, nugaros skausmų, nebebūdavo jėgų pasivaikščiojimams, nebedžiugindavo tai, kam taip ilgai ruošėsi ir planavo. „Nejaugi visą nėštumą man teks prasivartyti lovoje blogai besijaučiant?.. Juk taip buvau nusiteikusi pakiliai ir džiugiai laukti mažylio“, – apgailestavo Jolita, įpratusi planuoti kiekvieną žingsnį ir atodūsį.

„Kas nutiko šiai jaunai mamai, ketinusiai devynis mėnesius džiaugtis svarbiu gyvenimo laikotarpiu? – klausiame Kauno „Naujosios klinikos“ šeimos gydytojos Dalios Bliujienės. Ji tvirtina, kad ši gyvenimiška situacija – labai dažna besilaukiant kūdikio. „Juk nėštumo metu padidėja įvairių medžiagų poreikis. Net ir tos moterys, kurių nevargina irzlumas, prasta nuotaika, beveik visada skundžiasi greitu nuovargiu, raumenų, galvos, nugaros skausmais, dusuliu, nemiga, silpnumu. Tai būdinga toms nėščiosioms, kurioms dėl netinkamos mitybos, sutrikusio virškinimo ar nepasisavinimo iš maisto produktų organizme pritrūksta tam tikrų mineralų bei vita-minų“, – negalavimų priežastis aiškina medikė. Ištyrus tai, ko trūksta, būtina dažniau valgyti šiais vitaminais turtingo maisto arba vartoti papildus.

 

Trumpi, tačiau naudingi gydytojos patarimai, praversiantys kiekvienai besilaukiančiai mamai:

Kalcio trūkumas pasireiškia diskomfortu juosmenyje, galūnių jautrumo sumažėjimu, raumenų spazmais, dantų trapumu, plaukų ir odos žvilgesio praradimu, vaisiaus išsigimimais, skausmais kojose, alergija. Rekomenduojama kalcio paros dozė 1000- 1200 mg. Maistiniai šaltiniai: pienas, sūriai, jogurtas, duona, ryklio kremzlės.

Geležies trūkumas dažniausiai pasireiškia II – III nėštumo trimestre (nuo 4 mėnesio). Geležis svarbi stiprinti imuninei sistemai, jos trūkstant pasireiškia anemija. Nėštumo metu vaikelis iš mamos organizmo pasiims reikiamą geležies kiekį, o štai ji turės tenkintis tuo, kas liko. Jei nėštumo metu mamai trūko geležies, nepakankamu jos kiekiu pasižymės ir naujagimis. Geležies stokos anemija sergančioms nėščiosioms gresia persileidimas, neišnešioto, su nervų sistemos vystymosi defektais ar mažo svorio naujagimio tikimybė. Vitaminas C pagerina geležies įsisavinimą, o kava ir arbata – pablogina. Rekomenduojama geležies paros dozė 25 mg. Maistiniai šaltiniai: šparaginės pupelės (ankštiniai augalai), ropės, raudona mėsa, kepenys.

Cinko trūkumas gali sukelti priešlaikinį gimdymą, nes svarbus placentos formavimuisi. Rekomenduojama paros dozė 15 mg. Geležies preparatai slopina cinko įsisavinimą. Maistiniai šaltiniai: riešutai, kava, arbata, sūriai, kruopos.

Folio rūgštis. Jos rekomenduojama vartoti pirmaisiais nėštumo mėnesiais, taip pat besiruošiančioms pastoti. Folio rūgštis svarbi vaisiaus audinių formavimuisi, nervinio vamzdelio raidai. Trūkstant folio rūgšties yra didesnė vaisiaus apsigimimų rizika. Rekomenduojama paros dozė 400 mkg. Maistiniai šaltiniai: visos žalialapės daržovės, alaus mielės.

Magnis rekomenduojamas nėštumo ir maitinimo krūtimi metu. Svarbus perduodant nervinius impulsus, susitraukiant raumenims, vykstant medžiagų apykaitos procesams. Trūkstant pasireiškia nemiga, nuovargis, galvos skausmas, atminties sutrikimai, dirglumas, mėšlungis, dažnesni gimdos susitraukimai. Rekomenduojama paros dozė 300 mg. Maistiniai šaltiniai: riešutai, razinos, vynuogės, grūdai, kopūstai, morkos, grikiai, sojų pupelės, ryžiai. Daugiausia magnio turi migdolai.

Jodas būtinas vaisiaus smegenų raidai. Jo trūkumas kompensuojamas joduota druska. Kūdikiai gali gimti žemesnio intelekto.

Vitaminas A svarbus motinos ir vaiko regėjimui. Geriau rinktis iš maisto gaunamą vitaminą A, nes vartojant maisto papildus kyla perdozavimo pavojus,
gali išprovokuoti persileidimą. Rekomenduojama paros dozė iki 1000 mkg per parą. Maistiniai šaltiniai: pienas, morkos, kepenys, pomidorai ir špinatai.

Vitaminas D svarbus skeleto formavimuisi. Gegužės – rugsėjo mėnesiais jo vartoti nepatartina, nes gaunama pakankamai saulės. Trūkstant vitamino D prastai vystosi kūdikių dantų emalis. Rekomenduojama paros dozė 10 mkg. Maistiniai šaltiniai: žuvų taukai, ikrai, sviestas, sūriai, mėsa, pienas.


Tyrimais įrodyta, kad žuvų taukai reikalingi nėščioms ir maitinančioms moterims, nes jie ne tik apsaugo kūdikį nuo rachito, bet ir pagerina moters savijautą, sustiprina jos imunitetą. Nėštumo ir laktacijos metu vartoti žuvų taukai pagerina vaikų protinę raidą ir padidina jų intelekto koeficientą. Ankstyvos mitybos
planavimo projekto komitetas nustatė, kad nėščios moterys turi kiekvieną dieną vartoti Omega-3 riebalų rūgščių, nes padidina sėkmingo gimdymo tikimybę. Net nedidelės žuvies porcijos gali apsaugoti nuo priešlaikinio gimdymo ir mažo naujagimio svorio.

Parengė Ligita Šoliūnienė

Straipsnis publikuotas leidinyje "Mama ir Tetis"